fredag, augusti 20, 2010

Barndomsböcker..



Jag tycker det är så himla kul när man hittar något från barndomen. Något som man kanske glömt tills man oväntat får se det igen. Då kan man bli som jag, stående med en bok i handen med ett stort leende en bra stund. Hittade den på "Ånyo" och för 1:- blev boken om Johan och Pegg min igen. När vi kom hem läste jag den andaktigt för tjejerna som nog tyckte att den var sådär. Själv kände jag mig hemma med vartenda ord. Bilderna är så söta att jag funderar på att skanna in någon och sätta upp i Loppans rum.
Dom undrade efter läsningen varför det handlade så mycket om bilar, vägar och farligheter. Jo, boken var från NTF och som allt annat från 70-talet skulle det vara så lärorikt som möjligt. Jag var för övrigt medlem i "Anita och televinkens trafikklubb" som barn. Det kom hem ett pysselpaket om trafik varje månad. Jag minns det med STOR glädje när ett nytt paket krånglades genom brevinkastet och damp ner på hallmattan. Spänning! Sen så var det alltid någon liten väntan tills jag med min mors hjälp fick sätta igång med det pedagogiska pysslet. Så förväntan hann bli ännu större.
Det blev många reflexgubbar, trafikljus, skyltar och övergångställen som limmades, målades och klipptes för att tillslut hamna i min fina röda galonpärm med NTFs logga på.



Jaa, det är inte konstigt att det ibland känns som att det var så mysigt förr, för det var det verkligen. Jag önskar att det fanns något nu för tiden som man precis som då fick hem en gång i månaden och som var lika spännande.
Något annat som också kom med jämna mellanrum i barndomen var böckerna från Kalle ankas bokklubb. Mysfaktorn var hög när jag och mamma drog på oss våra likadana vita långnattlinnen med amor på. Kröp ner i mina starkt gröna sängkläder med vita träd på, jag räckte över nya boken och la mig tillrätta...
Den här boken "Musse Pigg och den magiska kappan" var en stor favorit. Mest för att den var så himla spännande!
Titta bara på bilden och ryyys..

4 kommentarer:

  1. ucsh, han ser inte så trevlig ut...(trollkaren)


    / Nikita

    SvaraRadera
  2. Nää du, han är riktigt läskig =/

    SvaraRadera
  3. Musse & den magiska kappan var en av mina favoriter också!!!!

    SvaraRadera
  4. Det var kul å höra Sabina=) Var du också med i Kalles bokklubb?

    SvaraRadera