måndag, augusti 30, 2010

Röda bär


På baksidan av huset finns lite olika bär. Först mognade jordgubbarna och jag och tjejerna gick ut varje morgon i våra pyjamasar för att plocka in dagens skörd. Morgongröten med ett gäng mosade jordgubbar är väldigt trevlig. Då känns gröten lite extra nyttig och fräsch. Lilla Loppan åt dom ju förstås på plats. Nöjt leende med rufsigt morgonhår. Jordgubbarna tog slut och det var dags för hallonen att bli klara. Loppan fann sig snabbt med de nya bären, dom var ju jättegoda dom med. Det blev en liten hallonperiod som allt för snabbt också tog slut...
Sen då.....jamen nu såg ju dom där mindre bären(som vid tidigare smakförsök varit riktigt sura och dåliga) röda och smarriga ut. I brist på annat så lät dom smakas men med viss tveksamhet och lite rynkad näsa. Vinbär var visst inte lika sött och gott men dom slank ned ändå. Men det tog inte många dagar så verkade vinbär lika gott som de andra bären. Nu är det kallt på morgonen, i morse när jag steg upp var gräsmattan vit av frost. Vi springer inte ut barfota för att plocka morgonbär längre. Men så fort vi är ute på gården springer min lilla tjej till vinbären på baksidan. Där kan hon stå länge och plocka in bär efter bär i munnen.
I dag sprang hon ut på eget bevåg, jag gick efter. Nöjd visade hon att hon hade "picknickkorgen" med sig. "Vi ska plocka bär". Picknickkorgen var eg. brödkorgen hon norpat ur skafferiet =)
Vi plockade eller rättare sagt jag plockade och hon stoppade i sig bären i ung. samma takt som jag hann lägga ner dom i korgen. Blev lite frestad av de nöjda mmmmm ljuden och dom små utropen "GOTT!".
Provade några bär men njaa, surt och inte speciellt gott. Dock bara att hålla god min, det är ju jättebra att hon gillar något som är så himla nyttigt.
Om det är någon som tycker det ser lite riskabelt ut på nedersta bilden så är det helt rätt. Två sekunder efter att jag tagit bilden skulle hon ge mig en kram, klev rakt i korgen så det mesta trillade ut i gräset. "Oj då, det gör inget. Dom kan fåglarna få" Sötaste lilla Loppan <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar