måndag, november 22, 2010

Feng shui..


Jag har gått och dragit på en rätt så stor önskan minst halva livet. Har börjat förlika mig med tanken på att den aldrig kommer slå in. Jag känner bara en enda människa som har det jag önskar. Vad det är..? Jo ett hem som är komplett städat och sorterat in i minsta detalj. Varenda papper, vykort, barnstrumpa, påskpynt, bok, smycke, pysselsak, ja listan kan göras oändlig. Läste i en av mina rensa/städaböcker att i ett normalt hem finns ca 350 000 föremål så det finns några prylar att sortera.. Har haft tanken att sortera igenom hemmet många gånger men orken och tiden räcker liksom inte till. Tänk om man kunde få hem en sorteringsmästare med händerna fulla med kli över att få ta itu med mina oorganiserade hörn. Det hade varit något..
Jag vet ju att jag inte är ensam med ett ickeperfekt hem precis men grejen är att jag stör mig på det varenda dag. Tror livet skulle bli mycket lättare med ett helsorterat hem. Slippa söka saker, tappa bort, glömma och städa bland en massa onödiga saker. Grejen är bara att jag har så oändligt svårt för att kasta saker. Det kan ju behövas.. Saken är den att det gör det ofta också. Om man är som mig och gillar att göra om saker så är det bra med ett litet lager. Fast det är klart, det skulle ju faktiskt gå att sortera ändå. Så det finns faktiskt inga ursäkter, det är bara jag som är lat även om det är sant att jag har lite dåligt med tid. Men det är egentligen också en dålig ursäkt eftersom man kan ta tag i ett litet område varje dag. Med städningen är jag likadan, otrivs ofta eftersom jag tycker det är för rörigt här hemma. Men har börjat inse att jag hinner/orkar inte städa allt ensam, för jag har ju en massa andra saker som jag också behöver och vill hinna med. Så nu har jag snickrat till ett litet städschema som jag satt upp i köket. Då kan andra här hemma också se vad som ska göras. Sakerna som ska göras varje dag fixar jag eftersom jag och Lopppan finns här hemma varje dag. Men torsdagar och storstädningsdagen varje månad vill jag ha hjälp av de andra.
Så nu är det dags att lämna datorn och ta tag i dagens bestyr.
"Ett och två!" och "Ett städat hem är ett glatt hem" som min kära vän med det perfekta hemmet brukar säga =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar