söndag, februari 13, 2011

Melodifestival förr och nu

Som barn tyckte jag att Melodifestivalen var en stor höjdpunkt på året. Den svenska delen var ju bara en kväll och inte så här utdraget som nu. Godis i varsin skål, täcken i soffan, ljus på bordet och en stor förväntan. Jag minns melodifestivalen -86 särskilt bra eftersom jag dokumenterade den så väl. Klippte ur artisterna ur dagstidningen, klistrade in i dagboken och antecknade vad jag tyckte.


Det här var min klara favorit som tyvärr bara blev tvåa.Man måste bara le när man ser videon, ljuva 80-tal.



Vann gjorde den här låten..Tycker faktiskt att ni ska titta. Det kan vara nyttigt att behöva skämmas ibland också. Absolut allt med den här låten och framträdandet är överdåligt. Pinsamt och roligt att se att det var det här vi i Sverige ville visa upp ute i stora världen..hehe..



Ja men vem vann då hela klabbet..? Ja det gjorde den här söta lilla tjejen från Belgien.



Ja det var ett litet smakprov från melodifestivalen för 25 år sen, då var jag tolv år..nostalgisekund..

Innan jag säger nåt om kvällens händelser så måste jag bara få klämma in en annan gammal mellogoding från -89. Då var jag alltså 15 och tyckte att Tommy Nilsson var gudomligt snygg!
Jaa, måste säga att jag fortfarande tycker han var ruskigt snygg även om han nu är långt ifrån så snygg som min Håkan. Frisyren och klädseln känns väl dock lite sådär..
Låten är faktiskt också ok fortfarande. (Den hamnade på fjärde plats på ESC)



Så till kvällens händelser. Lika bra att göra det ordentligt. Alla här hemma har ändå krupit till sängs så då kan jag gott sitta här och datorisera.
Nr 1. Brolle "7 Days And 7 Nights"

Låten svänger det måste jag säga. Men mer än så är det inte för mig. Tycker inte att den är bra. Snyggt ljus och scenshow dock. Han vet hur man gör när man uppträder.

Nr 2. Loreen "My Heart Is Refusing Me"


Åh, det här gillar jag =) Bra discolåt om man skulle dra upp tempot lite. Snygg tjej, synd bara med den där röda fransgardinen hon fått på sig..

Nr 3. Babsan "Ge mig en spanjor"


Dissade henne/honom redan innan låten. Det visade sig ju att jag hade rätt, fasansfullt! Tycker tävlingen kan vara liiite seriösare. Ge chansen till någon som förtjänar den istället.

Nr 4. Elisabeth Andreassen "Vaken i en dröm"

Här var det å andra sidan nästan lite överseriöst. småpampigt och fint men tråkighetsvarning. Skulle nog passa som musik till någon film däremot.

Nr 5. Sanna Nielsen "I'm In Love"

Vackert bländande leende. Man blir glad när man ser henne. Helt ok låt. Men den där buren, vad var vitsen med att hon skulle stå i den? Ibland krånglar dom till saker så det bara blir sämre. Man behöver liksom inte hitta på saker bara för påhittandets skull.

Nr 6. The Moniker "Oh My God!"

Jag säger bara "Oh My God, no!" Gillar inte låten, rösten och framför allt inte hans hoppiga och spretiga uppträdande. Blev nästan nervös av att titta på honom.

Nr 7. Anniela "Elektrisk"

Nix. Hade hon bara varit hälften så bra som hon var snygg så hade det räckt. Riktigt snygg men klädseln.. Den enorma gröna volanghaklappen borde hon ha skippat. Låten var inte bra. Får mig att tänka på den betydligt bättre gamla klassikern "Electric" med Leila K.

Nr 8. Christian Walz "Like Suicide"


Men hallå, pärlhalsband och presentrosett. Big no no till den där klädseln. Med eller utan pyntet så hade jag stora förväntningar på hans låt eftersom jag gillar flera av hans låtar. Speciellt "Wonderchild" som är superbra! Men nä, den här låten blev en besvikelse.

Det var mitt ris och ros. Om jag hade fått välja så hade Sanna och Loreen gått vidare. Ja, det var allt från min tv-soffa.. Bilderna på artisterna är lånade från svt.
Nä, nu är det dags för sängen. God natt på er alla!

2 kommentarer:

  1. annchristine13/2/11 11:22

    Ja, herre gud. Those were the days. Kul med ett litet reportage om festivalen. Håller fullständigt med dig angående årets låtar. Men Tommy Nilsson, visst är han död? Har för mig att det har passerat min hjärna.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tyckte lika =)
    Sångaren Tommy Nilsson lever. Men det har tydligen funnits en skådespelare med samma namn som dog i höstas. Det är kanske han du hört om..

    SvaraRadera