lördag, mars 24, 2012

Dags att damma av cykeln =)

Min cykel är absolut en av mina käraste ägodelar. Jag cyklar hur mycket som helst på sommaren och även på vintern ibland. Just nu är det ju tyvärr stört omöjligt med dom superisiga vägarna. Men det är inte länge kvar nu =)

Börjar fundera på cyklarna jag haft genom åren, inte så många ändå.. Min första cykel var röd och vit, begagnad och hemmamålad. En stadig sak med rejäla skärmar och rediga ljusgrå däck. Jag minns att jag var överlycklig när jag fick den. Sen har jag faktiskt ingen klar bild av min nästa cykel, bara att den var röd. Cykel nr.3 var också röd, röd metallic och 3-växlad. Visserligen begagnad men jag var väldigt nöjd.

På högstadiet kom cykel nr.4 och vilken cykel sen.. Ja här hade lyckan inga gränser! Splitterny, rosa och vit, sådär snyggt skiftande från mörkrosa till vitaste vitt. Pakethållaren och sadeln var också vit och den vertikala stången var två smala istället för en bred. Ja, jag har ju givetvis sparat det bästa till sist.. Min Rex hade även världens smalaste däck med vita sidor, sjukt många växlar och ett vitt bockstyre! Jag minns som igår när jag skulle ta skönheten till skolan första gången. Jag var så stolt över cykeln att jag var alldeles generad. Gled sakta in på cykelparkeringen och försökte se så oberörd och normal ut jag bara kunde när kommentarer som "Åh, vad snygg!" och "Så fin cykel, vars har du köpt den?" fälldes medan jag  tröck ner det nya och lite tröga stödet lite coolt med foten. Den cykeln är garanterat med bland mina 10 i topp saker jag fått i mitt liv. Den hängde med tills det lyckligtvis blev hopplöst omodernt med bockstyre. För hur snygg jag nu än tyckte att den var så var den verkligen inte bekväm.

Därefter följde en kort mellanperiod i mitt cykelliv, då jag inte cyklade så mycket. Med tre små barn i tät följd så var det barnvagn för hela slanten. Tror jag hade en orange metallic för de fåtal ggr. jag cyklade någonstans. Men sen kom "Gulen" som en virvelvind. En 90-talsillgul tantcykel utan växlar som jag beställde från Haléns. Införskaffade även en svart barnstol och sen cyklades det som aldrig förr. Oj vad jag gillade den cykeln. Inga växlar som kunde krångla, vanlig hederlig fotbroms, cykelkorg och världens skönaste sadel. Lite annorlunda mot den vita stenhårda pinnen som skulle föreställa sadel på min 80-talscykel. Nu snackar vi komfort! Den gula höll i ur och skur och många barn fick åka på den. Men till slut kom ändå längtan efter en ny och inte så illgul variant. Beställde återigen en tantcykel utan växlar från Haléns, en svart. Den har jag haft i 6 år skulle jag tro. Måste bara säga att jag är supernöjd med Haléns cyklar! Det är inget fel på min svarta men skulle jag plötsligt få en massa pengar över så skulle det definitivt bli en sådan här:


Så klart är den från Haléns och utan växlar. Finns med växlar också men jag är helst utan. Och priset 2795:- är ju hur bra som helst!

Jag hade ju velat ha med en bild på min rosa/vita "sportcykel" också. Det finns garanterat någon diabild i gömmorna hemma hos Mor men det får duga med en googlad bild på en liknande cykel. Nog för att min var mycket finare men ändå..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar