söndag, mars 25, 2012

Worrydolls och Grubbelhäxor

Igår när vi var hos Mor å L-H fick vi se något gulligt som Anne hade köpt åt dom. Små små dockor i en liten ask, Worrydolls. Tydligen en tradition från Guatemala. Jag var tvungen att googla om det på morgonen. Jag och lilla M är sugen på att göra egna Worrydolls. Här kommer en beskrivning från:
 http://www.fairbox.se/product_info.php?products_id=294 där man också kan köpa dom här små figurerna.

Worry dolls
"Worrydolls
Bekymmersdockor eller orosdockor, som de kallas, kommer ursprungligen från Guatemala. En person som har svårt att sova på grund av oro/bekymmer kan berätta sina tankar till dockan och sen lägga dem under sin kudde för sängdags.
Folksägner säger att dockan bekymrar sig i personens ställe och därmed får personen en lugn och god natts sömn. Personen vaknar upp utan dess bekymmer då dockorna tagit bort dem under natten.
Dockorna är tre centimeter höga och handgjorda av ståltråd, papper, bommulstyg och tråd. "Worry dolls" är en del av Guatemalas kultur och väldigt populära."


För ett par år sedan fick jag en liknande grej av söta syster Sandra. En Grubbelhäxa.


"Hej!
Jag är din magiska
GRUBBELHÄXA
Håll mig i din hand och viska dina bekymmer till mig
så trollar jag bort dom åt dig så du blir bekymmersfri"

Gulligt eller hur =)

1 kommentar:

  1. annchristine25/3/12 12:28

    Så gulligt att man faktiskt får tårar i ögonen.

    SvaraRadera