torsdag, november 25, 2010

Förr i tiden..

Det var varit en helt vanlig dag här hemma, eller kanske inte helt vanlig ändå. N och M har lekt "förr i tiden" idag. Ns rum fick sig en rejäl rensning på alla "moderna" saker. Sen har vi blivit kallade för mor och far hela dagen. Trivs rätt bra med att bli kallad mor =) Kallar själv min mamma för mor. Har gjort det ändå sen jag var ung. Då var det väl lite sådär på kul med himlande ögon. Men tillslut blev det en vana. Nu tänker jag inte ens på det utom ibland om någon man inte känner så bra är med eller när jag skriver på bloggen. Det låter ju lite ovanligt.. Men nu är ju min mamma "Mor" helt enkelt. Hör att mina syskon också säger det ibland och jag gillar verkligen ordet. Smaka på det "Mor", visst låter det snällt och mjukt. Nåja då vet ni det.
Förutom att bli kallad mor och far så försökte tjejerna vara extra artiga idag för det var man ju visst alltid förr.. Men fick påminna om att språket var lite annorlunda på den tiden. Det var nog inte så många "schysst, kolla, okej och waow" mm på den tiden. Nu sover de små i sina lucialinnen för så hade man ju förr, dom hade ju sett Madickens och Lisabets sovkläder på film. Måste säga att dom var riktigt söta i sina sängar, nästan som förr i tiden.. =)
Ja vad har vi mer gjort idag.. Jag och Loppan mötte upp Håkan utanför Ms skola och så gick vi på utvecklingssamtal. M måste ha en av världens bästa fröknar. Så mjuk och behaglig, jag gillar henne mycket. Det är så roligt att få höra vilken fin och arbetsam dotter man har också. Blir så stolt =) Blev även stolt över en av mina storflickor idag. När man ser att man lyckats ge sitt barn en bra människosyn blir man riktigt glad.
Vi fotade julbilder i studion idag också. Tycker det är roligt att ha ett foto på julkorten. Men för att återgå till förr i tiden så måste jag bara säga att det är tråkigt att så många tappat gnistan för att skicka riktig post. Jag blir så himla mycket gladare för ett julkort eller brev än ett sms, mail eller hälsning på fb. Jag vill liksom kunna hålla i kortet eller vad det nu är, sätta upp det på kylskåpet och bli glad varje gång jag går förbi. Känna att någon har ansträngt sig lite bara för min skull. Så just därför fortsätter jag ändå med mina julkort och hoppas att människor ska komma på bättre tankar. Men som tur är har jag några som fortfarande är som mig och hänger kvar med riktiga kort, jag hoppas ni vet hur glad jag blir för korten som faktiskt dimper ner i den iskalla brevlådan i jultider.
Vykort från resor är också så kul att få, bara några rader från ett annat hörn av jorden som kan lysa upp så mycket. Det är alltid Mor å L-H så bra på, dom vet att jag är en liten vykortsnörd. Jag har sparat varenda brev och vykort jag fått i hela mitt liv. Två lådor som jag tycker är en liten skatt. "Men vad ska du med dom till?" har jag hört, men bara vetskapen om att jag har dom gör mig glad så då gör dom ju någon nytta =) Just i skrivandets stund så har jag min ena lillasyster i Tunisien så om jag har tur kanske jag får ett vykort med kameler eller något annat trevligt. På tal om Tunisien så har jag faktiskt kvar ett vykort därifrån som jag fick när jag var 5 år. En tjusig gulklädd kvinna sitter på just en kamelsrygg, lite mystisk med sjal för ansiktet. Det var ingenting jag hade sett tidigare i livet och förundrades en del över varför hon hade så. Har egentligen aldrig slutat förundras över det men det är en helt annan fråga..
Så ikväll hade jag, småtjejerna och Janina julkortstillverkning till "Bonde söker fru". Roligt men grejerna täcker fortfarande hela köksbordet. Tänkte liksom fortsätta imorgon..
På tal om i morgon så får vi se hur det är med M i morgon. Hon har varit jättesnosig idag. Loppan är efter över en vecka inte riktigt frisk än. Ingen feber men snos och kladdiga ögon när hon sovit. Det var en riktigt trist och långdragen förkylning det här.. Själv hade jag riktigt ont i halsen igår men idag är det bättre. Har dock varit så himla frusen hela kvällen att det lutar starkt mot ett nattligt varmt Eucalyptusskumbad.
Fick förresten upp julgardinerna i köket idag också, vita panellängder med änglar på. Det blev riktigt ljust och fint. Tänkte ha något mer först men det får vara så här tror jag, bäst att ta vara på det lilla ljus man kan få den här årstiden.
Det blev ett lite spretigt inlägg det här, men det är ju så livet är "Lite hit och lite dit"
God natt allihopa, nu blir det bada av här =)
Ps. Inte en enda bild, ska verkligen bättra mig..

4 kommentarer:

  1. annchristine25/11/10 10:25

    Ja, Maria. Jag bara älskar det du skriver och längtar alltid efter mera.

    SvaraRadera
  2. Stort tack Ac! Ibland känner jag mig lite osäker på om någon ens är intresserad av mina vardagshändelser. Det är sällan någon som kommenterar. Då funderar jag nästan på att sluta skriva men tänker att det kan vara roligt för barnen att se lite vad som hände när dom var små. Fast då kan ju bloggen lika gärna vara privat. Men vet jag att jag har en enda läsare som uppskattar det så räcker det mer än väl. Jag gillar ju verkligen att skriva även om det inte händer så mycket storslagna saker och tiden är lite knapp.

    SvaraRadera
  3. Du har nog fler uppskattande läsare än du tror. Fortsätt roa oss med dina vardagsnära iakttagelser är du snäll... De vackra bilderna vill vi inte heller vara utan. Nu var det ett tag sen jag besökte bloggen, så det blev att läsa senaste månaden i ett svep.

    Lev å må!

    SvaraRadera
  4. Jonas, vad roligt att du hittat hit och att du läser. Tack så mycket för dina ord!
    Lev å må du med! =)

    SvaraRadera