torsdag, november 25, 2010

Sommardrömmar




Tar mig en snabb titt mot termometern, -23,4. Känner modet sjunka och öppnar mapparna med sommarbilder på datorn. Gotland +33. Åh, vilka dagar vi hade! Dallrande hetta, bad på långgrunda vita stränder, kalla isglassar, doft av solkräm, solbrända glada människor och en känsla av frihet.
Det är inga 33 plusgrader där nu, nollgradigt. Men jämför man det med helgens prognos här som ligger mellan -15 och -25 och ända upp mot -30 på sina håll så känns ju 0 som värsta sommarvärmen.
Jag och Loppan behöver inte gå ut alls idag och det är väldigt skönt. M är förkyld och hemma också. Men jag tycker synd om resten av familjen som fått släpa sig ut i den bitande kylan. Lilla N påpälsad och invirad med en halsduk. Både M och N har så lätt för att förfrysa sig och jag med. Vi är helt enkelt inte gjorda för det här klimatet. Jag ÄLSKAR sommaren och HATAR kyla!! Det är egentligen rätt konstigt att vi bor här för ingen i familjen fascineras över det som många här tycker kompenserar kylan. Skoter, fiske, jakt, vildmark, fjällsturer.. inget av det är våran grej och när den ultrakorta sommaren äntligen kommer så är den full av myggor, knott och svidare. Men allt med vintern är inte dåligt det måste jag erkänna. När jag mötte upp tjejerna och gick med dom hem från skolan en eftermiddag för några dagar sen så var det helt otroligt vackert. En himmel i alla värdens pastellfärger, en stor vit måne, vita frostiga träd och ett magiskt ljus. Tänkte hämta kameran och gå ut igen men kylan gjorde att jag avstod. Vad kan vara bra med en omänsklig kyla då.. jo jag har faktiskt kommit på två saker:
*Behöver man inte gå ut så kan det kännas mysigt att tända ljus och kura inne under en filt med vetskapen att det är sjukt kallt ute.
*Det andra är att behöver man en kall dricka, (låt oss säga en Pepsi max) på nolltid är det bara att ställa ut den på altanen några minuter.
Men jag vet att det är rätt klena argument om varför kyla skulle vara positiv. Nä jag längtar efter SOMMAR!!!
Ja sådär, då hade jag gnällt av mig lite. Kändes som jag behövde det, man kan inte vara positiv jämt. Eller jo det kanske man kan. Lyssna bara på det här! Man blir nästan tårögd. Det kommer snart en ny sommar, först ska vi bara ha en mysig jul =)

2 kommentarer:

  1. jag blir deprimerad mamma. jag vill inte bo här. snälla söta rara mamma , vi kan väl flytta? snäällaaaa <3 <3 <3

    SvaraRadera
  2. Men Ninis deprimerad, det var stora ord. Men som du vet så får vi se hur det blir. Det är inte bara att flytta, jobb och bostad måste också finnas. Sen så får man också ta med i beräkningen att lämna några av dom man älskar allra mest om man ger sig iväg. Visst kan man träffas ibland ändå men det blir ju inte så ofta som nu. Det är inte heller helt lätt för tjejerna att byta skola i så fall. Men jag förstår hur du känner, jag tycker också det är tungt när det är mörkt och svinkallt. Jag gillar ljus och värme precis som du.
    Kram <3 <3 <3
    Och du, fortare än du vet så är vi tillbaka på Gotland igen =)

    SvaraRadera