måndag, januari 10, 2011

Helgen som var..


Helgen kan sammanfattas i några ord snö, kalas, snö, snö...
På torsdagskvällen kändes det ok med kalasplaneringen trots att det fanns några saker att fixa på fredagen. Jag och tjejerna hade ju hela dagen på oss bara till kalasande..Trodde vi jah.. Snö, snö och åter snö.. Efter morgonuppvaktningen av lilla N så gick vi ut i världen som var full av snö och började skotta, det bara vräkte ner. Trots att jag hade Janina med mig så tog snön aldrig slut. När man skottat hela våran enorma uppfart så var det bara att börja om där man var först. Efter ett par timmar gick de andra in och Ninis fixade lunch medan jag fortsatte att skotta. Sen har vi ju en rad med postlådor på våran tomt också, framför dom hade plogbilen lämnat en stor vall med packad snö. Efter nästan fem timmar kom jag in till slut, svettig, blöt, less och helt gemonskinlig av trötthet. När det kändes som motigast där ute syntes grannfarbrorn. Han berömde, sa att jag var duktig och tackade för att jag skottat fram postlådorna. Tänk vad ett par vänliga ord kan göra mycket! Det värmde bra och jag fick ny energi till slutspurten av skottningen.


Efter snön så var det bara att hugga i med städning, tårtbakande, ballongblåsning och pyntning. När H kom hem blev det gomiddag med fläskfilé, skivad potatis i ugn, härlig hemgjord sås och grönsaker. Mmm, Håkan är en mästare på matlagning! Jo och så fick vi ju hem Emelie lagom till middagen. Efter en smarrig middag fick vi lite gäster och det var kalasdags. Det blev en härlig kväll. H och Loppan gick och la sig i vettig tid men inte vi andra. Vi tog fram jättemadrassen och la den framför soffan, hämtade våra täcken, chips och godis och la oss tillrätta. Så där låg vi, fem mätta och belåtna tjejer och tittade på några avsnitt av "Mia och Klara". Ibland är livet bra härligt!


På lördagen åkte Emme hem igen så det blev en blixtvisit. Annars under lördagen hände inget speciellt. H skottade tak och jag sorterade upp på altanen. Allt har liksom bara blivit utlagt där ända sen julen. Det får bli en tur till tippen i veckan. Finns det något härligare än att lämna ett lass med skräp. Man känner sig såå lättad och glad när man åker därifrån. Jag brukar alltid fråga H "Känner du?" när allt är lämnat och man drar iväg. Men han skakar bara på huvudet. Han får inget eftertippenrus som jag, konstigt..
Lördagskvällen var lite småtråkig, "Fångarna på fortet är" verkligen inte ett program för mig. Så jag klev upp från soffan och gjorde paj istället. Nåja, söndagen var härlig. Det blev städning, tvätt, god mat, och en hel del häng på "Hemnet". Oj, vad roligt det är att sitta och titta och fantisera. Har blivit som ett litet intresse för mig och Håkan. Om vi inte har något för oss så.."Ska vi kolla Hemnet" Så sitter vi där och fäller kommentarer som "Åh, fyra kakelugnar!" eller "Men gäststugan var ju hur fin som helst!"
På eftermiddagen fick vi oss även ett rejält pass snöskottning jag och Håkan. Snövallarna börjar vara riktigt höga så det är redigt jobbigt att kasta upp snön. Jag skottar ju alltid med spade, kommer bara inte överens med snöräven.
Klockan sju var det biodags. "Änglagård, tredje gången gillt" Vi hade köpt med oss drickor och varsinn påse med riktigt härligt godis. Filmen var urbra! En film precis i min smak. Helena Bergström är hur bra som helst och dessutom vacker som få. En av mina kvinnliga favoriter inom den svenska filmvärlden. Miljön sen.. Svensk sommar i sin vackraste skepnad. Lummig grönska som omringar hus som kunde ha hämtats direkt från mina fantasier. Ja det var en riktigt mysig avslutning på veckan och alla helger och festligheter. I dag rustar vi för att ta tag i allvaret igen. Tidiga mornar, kyla, mer snö, skola, jobb, läxor och vardag. Det känns lite hårt när vi vant in oss i sent kvällsmys, långa sovmornar och lata dagar tillsammans. Men nu är vi utvilade och nästa underabara sak att se fram emot är VÅREN!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar