måndag, februari 07, 2011

Marknadslördag i Jokkmokk

Jag hade ju sån tur att jag fick mig en dag av ensam lyx i helgen. Tänka sig att jag bor i Arvidsjaur och har aldrig varit på Jokkmokks marknad, det måste väl vara ovanligt. Räknade ut att det var 25 år sedan jag var i Jokkmokk. Har inte varit tillbaka sen vi flyttade därifrån när jag gick i 6:an. Det var en kort vistelse vi hade där, bara ett halvår. Ingen i familjen trivdes speciellt bra, så det var skönt när vi fick flytta tillbaka till Arvidsjaur igen. Kan säga att inte särskilt mycket hänt på de 25 åren. Skolan var fortfarande lika rosa och huset vi bodde i såg exakt likadant ut. Det finns så klart trevliga människor där som överallt annars men jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att bo där.

Vi började våran Jokkmokksdag genom att se på min morbror K-G Hedbergs filmvisning. Han vistas mycket i naturen och har gjort två filmer om sina upplevelser. "På tröskeln till Sarek" hette den som visades. Riktigt intressant. Lokalen var till brädden fylld av vildmarksklädda människor. En doft av renskinn, eld och vadmal låg som en slöja över lokalen.


Vi strosade runt och tittade. Jokkmokks kyrka måste vara en av Sveriges vackraste kyrkor. Tinnar och torn och ett imponerande listverk över alla fönster.


För den som gillade uppstoppade djur fanns det en hel del. Intressant att titta på men jag skulle inte vilja äga nåt. Vilda djur passar bäst i skogen. Sen har jag alltid tyckt att uppstoppade djur är lite obehagliga.


Marknadsgodis för den sugne. Vi gick in på ett Café och fikade istället. Mjuk pepparkaka och varm choklad satt inte helt fel i kylan. Termometern stod på stadiga -13 hela dagen. Inte såå kallt egentligen men om man som jag inte är någon friluftsmänniska direkt så har man ju inte kläder som duger för någon längre utevistelse.

Trots massor med knallar och mycket prylar så var det faktiskt bland den sämsta marknad jag varit på i fråga om saker som jag gillar. Renskinn, läderprylar, rökt kött och korv, cowboyhattar, t-shirtar med tryck mm.. Inget av det är min grej. Trodde på håll att jag såg S-krokar för köksredskap och så var det slaktkrokar, huuuu. Tacka vet jag Ikea. Men jag gav mig inte. En shoppingmästare måste väl alltid hitta nåt att köpa, så det var bara att fortsätta.. När fingrarna var stela som pinnar hittade jag äntligen en liten fin sak, som en nål i en höstack satt den lilla ängeln bara där. Såklart var det ju min =)
Dom andra då? Jo då, fyra saker tillsammans hittade vi. Mor köpte ett lent ljust fårskinn. L-H köpte en vitlöksrivare och en liten pryl som gör att man får ut sista snärten innehåll i tuber. Hehe, ja det var våran vilda shopping. Mat åt vi på en samisk skola som hade servering under dagen. Köttsoppa med renkött, njaa. Som tur var fanns det smörgås med gravad lax också mmm. Sen en härlig kaka med philadelphiaglasyr. I skolan fanns flera samiska konsthantverkare som ställde ut sina arbeten, intressant att se. Såg en jättegullig mössa med stor tofs som jag gärna hade fotat min lilla Loppa i. Men 700 för något jag inte ens visste om det passade.. Såg en liten flicka, kanske 1,5 år med hela stassen. Mössa, kolt, byxor och renskinnsskor. Så söt! Skulle ju givetvis ha frågat om jag fick fota henne men jag var ju för feg som vanligt.
Vid femtiden drog vi oss hemåt. En riktigt rolig dag med en massa intryck. På ditvägen var det en bil som kört av vägen och på hemvägen var det en hel buss. Så vägen var avstängd ett tag och vi fick sitta och vänta. Men det gjorde absolut ingenting. Trevligt sällskap, värme, införskaffad godispåse och dricka. Vad mer kan man begära.
När jag kom hem var tjejerna på bio, "Trassel". Men min lilla Loppa var som tur hemma så jag fick en massa pussar och kramar "Ååå, jag har saknat dig hela hela tiiiiiden!"
Som en stor del av Sverige tittade vi sen på melodifestivalen. Tyckte nog att Jenny Silver var bäst men hon kom ju bara till andra chansen. Danny var inte nåt för mig, men kan tänka mig att många småtjejer tycker han är bra. Kvällen avslutades med "This is it". Filmen om förberedelserna inför Michael Jacksons enormt påkostade turne som aldrig blev av. Riktigt imponerande. Han var verkligen skicklig på sin sak. Sen undrar man ju hur det egentligen var med saker i hans liv, småpojkar, syretält, operationer utan slut och en mystisk död.. Ond eller god, ja det får man nog aldrig veta.

Måste bara säga ett par ord om söndagmorgonen. Jag och H fick ligga och dra oss till halv elva. Hotell "Lykx" hade återuppstått. Tjejerna passade Loppan och gjorde hotellfrukost åt oss. Riktigt härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar