onsdag, mars 16, 2011

Atomkraft nej tack!

Har suttit och tittat på nyheterna. Det är mycket om Japankatastrofen. Jag kan bara inte fatta att man har kärnkraftverk på platser som har hög risk för jordbävningar och tsunamis! Men jag kan faktiskt inte förstå att kärnkraftverk är tillåtet överhuvudtaget. Sverige som man tycker ska vara ett "klokt" land får fortfarande hälften av sin el från tre kärnkraftverk. Var det inte tänkt att kärnkraften skulle vara avvecklad till 2010!? Även om jag var rätt liten så var jag en av alla dom som gick omkring med knappen "atomkraft nej tack!" våren -80. Önskar verkligen att jag skulle haft kvar min knapp, får nog skaffa mig en ny. Jag är inte insatt i energiproduktion men har en nypa sunt förnuft. Man kan inte leva enligt tanken "Ja men så länge det inte sker några olyckor är ju kärnkraften ett bra alternativ". Vi har faktiskt ett ansvar för att våra barn ska få leva i en så säker värld som det bara är möjligt. Det är så skrämmande snabbt som något kan hända och sen finns ingen återvändo. Strålningen från Tjernobyl -86 bidrar fortfarande till ett enormt lidande. Barn som föds svårt missbildade och både barn och vuxna som dör i cancer. Det kan det aldrig vara värt hur mycket pengar man än sparar på kärnkraften. Bort med skiten!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article371062.ab
(Kan inte få artikeln till en länk men det går ju att kopiera och klistra in för den intresserade. Gripande läsning..)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar