onsdag, mars 09, 2011

Gårdagens äventyr och inköp..

Eftersom jag håller på spara till något mycket roligt så har jag satt mig själv på köpförbud. Men är man en sann shoppare så är det VÄLDIGT svårt att låta bli när man äntligen kommer sig till en stad. Dom här underbara sakerna fick ändå följa mig hem och jag blev bara 462 kr fattigare. Det tycker jag var bra jobbat. Är väldigt nöjd över min budgetshoppingrunda tillsammans med tjejerna igår.


Precis en sån lampa som jag så länge sucktat efter och vars hittar jag den.. Jo, på Claes Ohlsson av alla ställen. Det var tur att mannen beställt en sak därifrån så jag var tvungen att gå dit. hade nog knappast hänt annars.


Och inte nog med det! Dom här muggarna som jag blev helkär i fanns också där, tyvärr bara fem men dom skulle visst få hem fler. Burkarna också från Claes. Får nog omvärdera min uppfattning om den butiken..


Kökshandukar från Åhléns. Den ena ska bli något gulligt till världens sötaste 4-åring, min systers lilltjej.


Sist men inte minst något som jag spanat in tidigare. Godisskål från Åhléns.

Sen fick vi vara med om något småläskigt också. Just när tjejerna stod och provade kläder på Kapp Ahl gick brandlarmet. Så det blev lite panikigt när en affärstant kom inrusande och sa att det bara var att snabbt byta om. Man blir så himla paff en sån gång, så snabbt som attan hjälpte jag tjejerna medan högtalarna upprepade att man skulle lämna byggnaden. Så klart blev man lite nervös, speciellt eftersom det luktade rök när vi kom ut i entrén. Stackars lilla M blev ledsen, både för att hon blev rädd och för att hon inte skulle hinna köpa drömjackan hon just provat. Vet inte hur länge hon tjatat om denna skinnjacka.

Började dock fundera efteråt och blev så himla arg på mig själv. Branden visade sig vara en övning men det visste ju inte jag. Tänk så snabbt ens eget tänk kan försvinna när man blir stressad och någon säger åt en att göra på ett visst sätt. Självklart borde jag sagt åt tanten att "Du, vi går ut nu. Tråkigt att era byxor sitter på mina tjejer men det är inte viktigt just nu!" Jag fick mig verkligen en tankeställare, vid ett krisläge : Stanna upp en sekund och tänk själv! Jag hoppas verkligen damen vid omklädningsrummet visste att det var övning, annars skulle jag gärna säga henne ett sanningens ord!

Hur gick det då med drömjackan? Jo vi gick vidare till H&M, ett sista försök innan det var dags att gå mot bussen. M var besviken och tyckte hon hade haft världens otur. Plötsligt var den bara där! En enda skinnjacka hängde på ett reaställ. Gick fram och kollade storleken utan större förhoppningar, och gissa vad!? Rätt storlek! Ja ibland är ju livet riktigt lustigt. Hon fick sin jacka och det till bråkdelen av vad den andra kostade. Hon gick med ett leende på de smått blåskiftande läpparna till bussen. Jackan skulle vara på trots att det var alldeles för kallt i Luleås snålblåst. "ÅH, jag är sååå himla nöjd över min nya jacka!!"

N hade också hittat en massa att shoppa under dagen och satt lika nöjt med sina påsar under hemvägen på bussen. Alla nöjda och glada, även jag förutom den där gnagande känslan av att jag hade betett mig fel i en eventuell brand. Det tillsammans med dom jag älskar mest och ska skydda hur långt som helst.. Så det är faktiskt det viktigaste jag tagit med mig den här dagen och som säkert fler än jag borde ta sig en funderare på. Vid en krissituation, stanna upp en sekund och tänk till, använd sen ditt förnuft!

Ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar