onsdag, juni 09, 2010

Mockarutor



Bakade klassikern mockarutor idag. Går snabbt och är gott. Som barn hade vi nästan alltid sånna i frysen. Det är mer än en gång jag ätit mockarutor med hemkokt vinbärssaft till.
Kära mamma bakade ofta när jag var liten, vi hade alltid hemgjorda småfranskor till kvälls och morgonfikat. Jag tänkte inte så mycket på det då men nu inser jag vilken lyx det var.
Som barn så hade jag mina favoriter bland det hembakta:
1:På första plats kom blåbärssmulpaj med kall vaniljsås
2:Toscakaka
3:Knäck
4:Nybakade vaniljbullar med iskall mjölk
5:Spindelnätstårta
6:Arraksbollar som helst skulle vara lite halvfrysta
7:Chokladbollar
Sen fanns det ju en massa annat gott också men det här låg ohotat i toppen och gör det nog fortfarande. Ja det skulle förstås vara mormors och farmors mjukkakor som också kunde få vara med däruppe trots att det inte var några sötsaker. Jag kunde aldrig riktigt bestämma mig för om jag tyckte mormors eller farmors var godare. Nybakade med smör som smälte och rann ner i de små fördjupningarna...
Jag bakar aldrig bröd men känner mig sugen att prova. Jag fick en av farmors inbakade taggkavlar som en liten uppmuntran i mina funderingar på att baka mjukkakor, men av mig är den oanvänd fast det är ett par år sen.
Det var alltid så roligt när mormor bakade sina mjukkakor eftersom jag brukade få vara med.
På med det gråa midjeförklädet med de rosa rosorna och fram med köksstolen till diskbänken. Sen plockade hon fram burken med pepparkaksformar och jag fick göra mina egna mjukkakshjärtan, stjärnor och allt vad det var. Sen fikade vi nöjda det nybakade tillsammans, mormor alltid med glimten i ögat. När det var dags att gå hem hade jag en påse minimjukkakor i alla de former dinglandes i min lilla hand. De bjöd jag sen stolt på där hemma.

3 kommentarer:

  1. Mormors kanelbullar glömde du skriva på din lista, de var himmelska. Toscakaka har jag aldrig gillat men jag minns att du och Marie älskade den kakan. What??? Hur kan du jämföra mormors och Hennys mjukkakor! Mormors var ju outstanding!!! ( jag har smakat Hennys så jag vet ) Sen mormor dog äter jag inte mjukkaka längre, ingen får till så härligt fluffiga mjukkakor som hon gjorde =)

    SvaraRadera
  2. Jag är mer vaniljbulletypen=)
    Jag tycker Hennys mjukkakor är jättegoda!
    Har Eva receptet på mormors mjukkakor? Men jag undrar just om hon ens hade nåt recept, tror kanske att hon bara "höftade".
    Väl inbakade tanter brukar ju kunna sånt, jag blir helt ställd när någon säger "Ta på en höft". Har liksom ingen aning om det menas ett helt paket eller en tsk då. Har som ingen direkt naturlig fallenhet för sånt där=/

    SvaraRadera